joi, 12 ianuarie 2017

Un model de proiect didactic





PROIECT DIDACTIC
  


Data: 22.11.2016
Unitatea de învățământ: Școala Primară „Atelier Nr. 1”
Clasa: a III –a           
Învățător: Eţcu Ana – Maria
Aria Curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba și literatura română
Unitatea de învățare: „Semnele nescrise ale naturii”
Subiectul lecției: „Cuvântul - parte de vorbire. Substantivul”
Tipul lecției: predare-învățare
Scopul: formarea priceperilor și deprinderilor de recunoaștere a substantivelor din texte la prima vedere
Obiective operaționale:
O1: să definească termenul de substantiv utilizând cuvinte proprii;
O2: să exemplifice cuvinte ce reprezintă substantive;
O3: să explice scrierea anumitor substantive date în situații diferite;
O4: să identifice substantivele din texte la prima vedere.
Strategia didactică:
Metode și procedee: lectura, conversaţia, explicaţia, exerciţiu, observaţia, jocul, explozia stelară;
Materiale didactice: caiete de teme, pix verde, tablă, cretă, bileţele, coş, manual digital, laptop, videoproiector, boxe, caiete de clasă, stilou, manuale tipărite, cartonaşe, fişa de lucru, stimulente;
Forme de organizare: individual, frontal, pe echipe.
Bibliografie:
·   Programa şcolară pentru disciplina COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ  clasa a II – a  şi clasa a IV-a, aprobată prin Ordin al ministrului educaţiei naţionale Nr. 5003/ 02. 12. 2014;
·         Mirela, Mihăescu, Ştefan, Pacearcă, Aniţa, Dulman, Crenguţa, Alexe, Otilia, Brebenel, 2016, Limba și literature română – manual de clasa a III-a, editura Intuitext;
·   Farcaş, Genoveva, Cristea, Constanţa, Dima, Loredana, 2015, Proiecte Didactice pentru învăţământul primar, Editura Sf. Mina, Iaşi;



Nr. crt.

Etapele lecţiei

Timp

Ob. op.

Conţinutul intructiv-educativ
Strategia didactică

Evaluare
Metode şi procedee
Materiale didactice
Forme de organizare

1

Moment organizatoric

2 min

     Se va asigura cadrul optim desfăşurării lecţiei: se va aerisi sala de clasă, se vor pregăti materialele didactice şi li se va cere elevilor să pregătească materialele necesare orei de comunicare în limba română.

conversaţia


frontal



2

Verificarea cunoștințelor anterioare


5 min

     Se va realiza verificarea temei cantitativ și calitativ. Elevii vor fi numiți să citească câte unul, sarcinile de lucru și rezolvare acestora. Astfel, fiecare elev își va verifica tema. Cei care au scris corect vor bifa cu pixul verde, iar cei care au greșit vor corecta.

lectura
conversația
explicația

caiete de teme
pix verde

frontal
individual
Evaluez capacitatea elevilor de verificare a temei


3


Captarea atenției


5 min

     Elevii vor extrage dintr-un coșuleț bilețele ce vor conține propoziții din care vor lipsi cuvinte cheie (Anexa 1). Aceştia vor citi bilețelul și vor răspunde. Cuvântul cheie va fi notat în rebusul realizat la tablă conform numărului sarcinei de lucru extrase. După soluționarea tuturor sarcinilor de lucru, pe coloana A-B a rebusului va fi scris cuvântul „substantiv” (Anexa 2).  


lectura
conversația
exerciţiul

tabla
creta
bileţele
coş


frontal
individual

Evaluez capacitatea de soluţionare a sarcinilor de lucru date




4



Anunţarea
temei şi  obiectivelor





3 min

     Pornind de la cuvântul cheie al rebusului, elevii vor fi anunţaţi de noua lecţie  „Cuvântul - parte de vorbire. Substantivul” la limba şi literatura română. De asemenea, vor fi enumerate obiectivele operaţionale ale lecţiei pe înţelesul elevilor (să definească termenul de substantiv utilizând cuvinte proprii, să exemplifice cuvinte ce reprezintă substantive, să explice scrierea anumitor substantive date în situații diferite, să identifice substantivele din texte la prima vedere).






conversaţia
explicaţia





frontal


Evaluez capacitatea elevilor de recepţionare a mesajului audiat





5





Dirijarea învăţării






25 min





O1
O2
O3
O4
     Elevii vor viziona şi audia demonstraţia şi explicaţia din manulul digital. Va urma demonstraţia cadrului didactic: pornind de la o propoziţie ce va conţine persoane, obiecte şi fenomene, se vor identifica substantivele, felul acestora şi ce exprimă. Cadrul didactic va defini termenul de „substantiv”, va preciza scrierea acestora în situaţii diverse şi vor exemplifica  astfel de cuvinte. În timp ce se va verbaliza, se va nota la tablă, iar copiii vor scrie pe caietele de clasă. Se vor verifica caietele elevilor în timp ce aceştia notează informaţiile noi. Va urma etapa de rezolvare a sarcinilor de lucru din manual pentru a consolida şi fixa noile cunoştinţe. O parte dintre sarcini se vor rezolva oral, altele se vor rezolva în scris (Anexa 3).



lectura
conversaţia
explicaţia
observaţia
exerciţiul
joc
manuale digitale
laptop
video-proiector
boxe
tabla
creta
caiete de clasă
stilou
manuale tipărite
cartonaşe colorate





individual
frontal
pe echipe
Evaluez capacitatea elevilor de receptare a mesajului



Evaluez capacitatea elevilor de soluţionare a exerciţiilor din manual


4


Obţinerea performanţei


6 min

O1
O2
O3
O4
     Elevii vor primi o fişă de lucru (Anexa 4). Aceştia vor avea ca timp de lucru  4 minute şi pe urmă, se vor verifica rezolvările în  2 minute.

lectura
conversaţia
explicaţia
exerciţiul


fişa de lucru


individual
frontal
Evaluez capacitatea elevilor de rezolvare a fişei  de lucru primită




5



Asigurarea retenţiei şi a transferului




3 min



O1
O2
O3

     Elevii vor formula întrebări pe baza cuvântului cheie notat pe steaua lipită pe tablă (Anexa 5). De asemenea, alţi elevi vor fi numiţi să răspundă la întrebări.


conversaţia
explicaţia
exerciţiul
explozia stelară




tabla
creta




individual
frontal
Evaluez capacitatea elevilor de formulare de întrebări şi răspunsuri pe baza unui cuvânt dat


6


Încheierea activităţii


1 min

     Se vor face aprecieri frontale şi individuale asupra colaborării şi participării de-a lungul orei de limbă şi literatură română. Elevii vor primi drept recompensă stimulente.


conversaţia


stimulente


individual
frontal
Evaluez întreaga colaborare şi implicare a elevilor la oră



Anexa 1

1.Tilul se scrie la mijloc, ............................. textului.
2.Într-un text literar informaţiile reale se îmbină cu altele imaginate de ............................... .
3.Personajele sunt oamenii, .............................., animalele care participă la întâmplările prezentate într-un text narativ.
4.Sinonimul cuvântului dibace este ........................... .
5.Semnul .......................... se scrie la sfârşitul unor propoziţii ce solicită informaţii.
6.Comunicările dintr-un text sunt grupate în ................................. .
7.Textul ...................................... prezintă aspecte ale realităţii, conţine informaţii precise şi are rolul de a informa.
8.Cele trei părţi ale textului sunt: ........................................, cuprinsul şi încheierea.
9.Cuvintele cu sens opus se mai numesc ....................................... .
10.  Noi suntem ............................ .



Anexa 2

                                                       A

D
E
A
S
U
P
R
A



A
U
T
O
R

O
B
I
E
C
T
E
L
E


I
S
C
U
S
I
T


I
N
T
R
E
B
A
R
I
I


F
R
A
G
M
E
N
T
E


N
O
N
L
I
T
E
R
A
R


I
N
T
R
O
D
U
C
E
R
E
A
A
N
T
O
N
I
M
E


E
L
E
V
I

                            B

Anexa 3

capture-20161120-135017.png


Anexa 4
Fişă de lucru

1. Asociază fiecare element din coloana A cu elementele corespunzătoare din coloanele B:
B
A
B
• fetiţe

• par
• Nicolae
substantive comune
• nas
• ţară

• fraţi
• Mihai Eminescu
substantive proprii
• România
jucării

• Dunărea
• Patrocle

construcţii

2. Transformă următoarele substantive proprii în substantive comune:
Iaşi - ieşean
Europa - ………………..
Vaslui - …………………
Africa - ………………….
Bârlad - ………………..
America - ……………….
Bucureşti - …………….
Italia - ……………………

3. Subliniază substantivele din coloanele de mai jos:
mănâncă
frumos
cântă
argint
mâncare
frumuseţea
cântec
argintiu
mâncăcios
frumosul
cântăreţ
argintărie

4. Pune în locul substantivelor subliniate:
a)   substantive proprii:
Am fost la oraş.
Am fost la ……………………
M-am întâlnit cu o fată.
M-am întâlnit cu …………….
Prin oraş trece un râu.
Prin ……… trece ……………

b)   substantive comune:
Eugen pleacă la Brăila.
………….. pleacă la ………….…
Prin Brăila curge Dunărea.
Prin ………... curge ………..…...
Brăila este un oraş din România.
…………este un oraş din…….…





Anexa 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu